Kris- och konflikthantering

Handledningsbyrån erbjuder kvalificerat stöd vid kriser och konflikter i arbetsgrupper.

Kriser och konflikter är oundvikliga i mänskligt samspel. Med kvalificerat stöd kan kriser och konflikter ge en positiv erfarenhet, som ökar kompetensen för verksamheten.

Kris- och konflikthantering riktar sig till verksamheter som önskar externt stöd för att hantera kriser och konflikter i en arbetsgrupp eller mellan enstaka individer i en arbetsgrupp.

När kriser och konflikter blir fastlåsta kan det vara ett klokt beslut att anlita extern hjälp. Många som i sitt arbete möter andra människor har fått utbildning och träning i relationskompetens. Det är inte lika vanligt med fördjupad kunskap om kriser och konflikter, konfliktkompetens.

Kriser och konflikter i en arbetsgrupp kan framstå som skrämmande och som ett misslyckande men de är oundvikliga i mänskligt samspel. Med kvalificerat stöd är det något som i många fall är positivt och bidrar till värdefull utveckling för verksamheten.

I första hand är målet att lösa konflikten och använda sig av den som något positivt för arbetsgruppens- och verksamhetens utveckling. I andra hand är målet acceptans så att yrkesrelationer fungerar tillfredsställande och arbetsuppgifter kan utföras optimalt.

Ett arbete med kriser och konflikter förutsätter möjlighet till god kännedom om det sammanhang som konflikten utspelas i. Ett nära samarbete med chef/arbetsledning är viktigt. Ofta genomförs också såväl enskilda samtal med alla berörda samt gruppgemensamma samtal.

Varje konfliktsituation är unik, och kräver anpassade åtgärder.  Kontakta mig för ett samtal om hur era konfliktstödsbehov kan tillgodoses.

Kris- och konflikthantering kan ske på er arbetsplats, över videolänk eller via telefon.